27.11.2014

Sumuharso, tiedätkö.









Eilen kävelin peltotiellä mustassa sumuharsossa. Autot heittivät housuille likaista loskaa, mielessä myös aika likaista. En nähnyt mitään, muttei se haitannut. Pelottaakin alkoi vasta sitten kun kaupungin valot jo loistivat horisontissa. Itketti. Kai sekin kertoo jotain, missä olisi parempi olla. Kyllä mä sen tiedän. Muttei nyt, ei vielä vuosiin. Ainakin on sitten suuri elämänmuutosunelma.

Kuuntelen jatkuvasti laulua, josta en edes kokonaisuutena pidä. Yhden tietyn tyhjiöäänen vuoksi. Tyhjyys kiehtoo, vaikkei se hyvä teekään.




Ymmärrän ihmisiä jotka haluavat pois. Minusta on tullut sellainen.




Unissa ihmiset katsovat minuun. Päivisin katoan niiltä katseilta, kysymystä seuraa hiljaisuus. Valo kajastaa takaa, on kai kolea ja kylmä, mutten siitä niin välitä. Samanlaista se oli Tukholmassakin. Ei siellä nukuta. Kävellään vain.




Pelkäsin ahdistusta ja tätä tyhjää. Se on ollut täällä koko viikon. Tuntuu ettei lähde, ei lentele. Mutta menisit jo, pyydän. Kyllä sinä pian menet. Tiedän.  Ja jos et, minä vain vaihdan maisemaa. Niin että kumpikin käy. Päätä jo, Universumi. Älä osoittele sormella.


7 kommenttia:

  1. Mä tiedän. Sumuharson, tyhjyyden ja tuon muun. Ja tiedän, kuinka tämä vuodenaika vahvistaa noita kaikkia, vaikka itse ei tahtoisi.

    Ainakin mulle marraskuu yrittää aina väittää, että asiat ovat huonosti, vaikka ulkoa tulevaa pimeyttä lukuunottamatta kaikki on hienosti (ainakin nykyään).

    Oi sinua. Sinä se osaat sanat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Marraskuu on niin pimeä, karusti kaunis. Ja minä pidän pimeästä, siihen katoamisesta.

      Poista
  2. Voi miten tärkeitä ja hyviä sanoja täällä - täynnä merkityksiä.
    Minäkin olen ollut joskus se, joka halusi pois. Mutta onnea on sekin, että olen elämässäni saanut kulkea tähän suuntaan, jossa nyt viihdyn, ei ole halua pois. Mitä nyt välillä haluaisin muuttaa maalle, tai saarelle, tai Istanbuliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Nyt jo parempi. Minäkin mietin millaista olisi asua maalla, Kööpenhaminassa tai Budapestissä!

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Lovely to see you here.