20.1.2016

Tummansinisenä






Kuin kaikki olisi katoamassa
kuin sutisin tunteja piiloon pimeällä maalilla vaikka valo lisääntyy.
Suljen silmät enkä näe,
oleellinen  ei ole.

Bussi on kolme minuuttia myöhässä,
puolityhjänä kuski sanoo sen naiselle joka on paikoista jotka on tehty katoavuudesta.
Ohimenevässä illassa olen vain puita ja liikoja salaisuuksia, olen kadonnut.
Uni mieleni läikkyy tummansinisenä lauseiden yllä, niiden joita nyt luen. Avaan kirjoja ja päätän kirjoja. Joka kerta on erilainen.
Muistan hetken jossa kirjoitin talteen listan latinan kielisiä nimiä, se on vieläkin tallessa. Kylmä on lähellä ja päästän sen läpi.

Ja sitten on junat, junat Kotkan satamaan, Helsinkiin ja Pietariin. Aamuinen houkutus jota vastaan perustelen asematunnelin kuulutuksissa kulkiessani.

11 kommenttia:

  1. very nice post, with your text (poem) still beautiful, thank you for the travel !

    VastaaPoista
  2. Pietari. Oi, se olisikin.

    Minulle tuli lohdullinen olo siitä, että laittaa jotain talteen ja se on yhä siellä, tallessa, samassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä.

      Mutta jos jää vain talteen. Niin sitten harmi itsestään.

      Poista
  3. Pietari olisi minunkin haaveissani. Ja myös Kotkan satama kuulostaa jostain syystä nyt kovin eksoottiselta.
    Totta tuo, että jokainen kirja tuo elämään jotain, ehkä liikauttaa jotain sisimmässä, tai ajatuksia, joten sen jälkeen on hiukan erilainen kuin ennen. Luin juuri Sofi Oksasen Norman - en kyllä oikein tykännyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pietari. jokaisena aamuna lähtee juna puoli kahdeksan aikaan, kun minä menen ohi.
      Minä anna Oksasen odottaa.

      Poista
  4. Pietariin junalla olen mennyt juurikin siltä asemalta jossa kuulutuksia kuuntelit (apua, siis kymmenen vuotta sitten!), silloin meni vielä vanhat venäläiset junat joissa tarjoiltiin matkustajille teetä..

    Minä muuten luin Kirjailijattaren mainitseman Norman jouluna, Oksanen on musta äärimmäisen taitava pukemaan ällöttävät asiat kauniisiin lauseisiin ja tämä teos oli taas osoitus siitä vaikka muuten minusta ei ollutkaan tyypillistä Oksasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt ne on nopeat ja hienot junat. Onkohan niissä vielä tunnelmaa? Minua houkuttelee, mutta koska olen tottunut matkustamaan yksin, en tiedä uskallanko venäjälle sitten yksikseni...

      Poista
  5. Kuvat radasta sekä pellosta ovat upeat. Ollaan suunniteltu junamatkaa Pietariin, hinta ei ollut ollenkaan paha. Olisi hienoa nähdä kaupunki, viimeksi olen ollut siellä Leningradin aikaan.

    VastaaPoista

Lovely to see you here.